Het Schip

ma, 16/08/2004 - 20:14 -                                ©foto kettle
Het schip is een Germania 40, nooit van gehoord zult u zeggen. De kans dat je er eerder een bent tegen gekomen is ook erg klein. Het is een ontwerp van Uwe Bartels in opdracht van Günter Voigt, de oprichter van HANSAYACHTEN in Hamburg. De opdracht was een Yacht te ontwerpen, geschikt voor langere tochten over de wereldzeeën.

Zelf wilde hij er mee de wereld rond. Waarschijnlijk om de kosten te drukken zijn er, naar overlevering, 10 van gebouwd rond 1980 op de Ta Chiao werf in Taiwan. Ik ben er op internet inmiddels twee tegen gekomen en ben nieuwsgierig waar de anderen gebleven zijn. De firma is na de bouw van deze 10 ter ziele gegaan of opgeheven. Dit is romp nr.5 waarmee onder de scheepsnaam Pusteblume, Günter Voigt zelf als eerste eigenaar de wereld mee omzeilde. Daarna is het schip onder de naam Wild Dandelion in Engelse handen overgegaan met een thuishaven op Mallorca. Ik heb het schip overgenomen in 2002 van een derde eigenaar uit Antwerpen onder de naam Chivas.

Ze is nu herdoopt tot Nije Faam wat in het Fries zoveel betekent als Nieuwe Liefje. Bij overname leed het schip aan omvangrijk achterstallig onderhoud, met uitzondering van romp, tuigage en motor. In een dok (duwbak) heb ik het schip naast mijn huis te Zegveld anderhalf jaar grondig onderhanden gehad. Vooral het opnieuw berubberen van het teakdek heeft veel tijd in beslag genomen. Er was geen reden om het grondontwerp aan te passen, echter alles werkt nu weer, de zeilen zijn vernieuwd en uitbreidingen als: radar, SSB-zendontvanger, windstuurautomaat, verwarming, windmolen, zwembordes, tweede vooranker,e.d. zijn toegevoegd.

Voor de geinteresserden hebben we een hoop technische gegevens van het schip online

Rompvorm Semi langkieler met aan gelamineerde kiel en scheg met aangehangen roer
Materiaal polyester/glasvezel/epoxy
Bouwjaar 1980
Lengte over alles 12.03 m
Lengte op de waterlijn 10.50 m
Grootste breedte 3.80 m
Diepgang 1.85 m
Waterverplaatsing 12.00 ton
Ballast 4.00 ton
Grote mast met antenne 17.80 m boven de waterlijn
Bezaan mast 12.00 m boven de waterlijn
Motor Volvo Penta MD22L 50pk
Schoefas rond 30 mm, lang 2.29 m
Schroef 3 blads Ø 460 18x13RH 29/9
Touwsnijder op schroefas type: “The Stripper” van Ambassador Marine
Dieseltanks (3) 460 ltr totaal
Zeilen:
Grootzeil 29.0 m² 3x rif
Bezaanzeil 10.6 m² 1x rif
Genua I 53.3 m² op rol
Genua II 44.6 m² op rol
Hi-asp. Fok 24.0 m² op leuvers
Storm fok 9.6 m² op leuvers
Passaat fok dubbel …… m² op rol
Spinaker 130 m² met slurf
Genaker 100 m² met slurf
Aap 18.7 m² vliegend voor bezaan
Drinkwater 600 ltr in 4 tanks
Zelfstuurinrichting Windvaan “Aries”
Simrad TP20 op Aries
Autohelm 3000 op stuurwiel
Navigatie wind, log, diepte,e.d. Autohelm ST50 Plus
GPS: Garmin 65.
Backup: Garmin eTrex, Magellan 315
Dieptemeter vooruitkijkend EchoPilot FLS2
Kaartplotter Laptop met C-map (2x)
Communicatie Marifoon ICOM M58E (klasse C)
Handheld marifoon ICOM M1EURO V
SSB-zend/antvanger ICOM M802
EPIRB ARC Satellite 2 406 TM
E-mail Provider Sailmail

Ankers voor

Delta 25 kg aan 60 m ketting Ø10
CQR 20 kg aan 40 m ketting Ø10
Ankerlier 24 V type: “Tiger” 2 kettingschijven

Anker achter

Danforth 20 kg aan 100m band 4t
Bijboot Walker Bay 8” (mat. Polypropyleen)
BB-motor Mercury 2.5 pk
Reddingsvlot 4 pers. Nieuw 2011
Stroom voorziening dynamo’s op hoofdmotor 12V …A en 24V ….A.
Windmolen: AirMarine 24V max 400 W boven op bezaan
Zonnepanelen 24V 2x 56W max
Stand-alone generator “Honda 1000i” ………
Accu’s 12V Start/Ass. 1x90Ah(X-Tender), 1x 125Ah
24V voor grootverbruikers 280 Ah (X-Tender)
Omvormers IVT 24V= à 13,8V= (laden 12V accu’s uit 24V)
IVT 24V= à 230V≈ 2000 W niet sinus PT2000-24
Kombuis Fornuis 3 pits gas plus oven
Koelkist/diepvries 24V of stortijs 150 ltr
Boiler 30 ltr (220V1000W, motor, heater)
Afzuigkap
Verwarming Motor of Heater (Thermo 90S Webasto)
plus Radiator (water/lucht) BB8 Webasto
Diverse uitrusting Nood helmstok direct op roerkoning
Seinpistool met div. patronen
Visgerij Zeehengel met Penn real
Scarborough real op hekreling