Dagtank

di, 10/04/2007 - 12:57 - 20_ trotse ontwerper ©20_ trotse ontwerper

Hier in Argentinië is het eindelijk tijd om een oude wens, een dagtank voor dieselolie, te realiseren.
De belangrijkste eigenschap van die dagtank is, dat hij zich boven het niveau van de gebruikers, de motor en de kachels, bevindt. Het voordeel daarvan is, dat geen opvoerpompen meer nodig zijn om de boel aan de gang te houden en alles gewoon op zwaartekracht werkt. In onze motorruimte is nog plaats voor een tankje van ca. 10 ltr. Onze motor gebruikt ongeveer 2 ltr/h, dat is dan toch nog 5 uur motoren, als de dagtank tenminste vol is.

Zo’n tank is een niet onbelangrijke veiligheidsvoorziening!

Regelmatig hoorde ik over brandstof problemen na een woelige oversteek. Men wil dan de motor starten om een haven binnen te lopen, en dan stopt die dan na een minuutje of wat. Het voorfilter is dan meestal verstopt, omdat vuil onder in de tank is los gekomen. Ook hoorde ik van iemand, die door de kustwacht werd binnen gebracht, dat er ergens een lek in de leiding moest zijn ontstaan, waardoor de motor lucht aanzoog en stopte. Dat zijn geen leuke dingen zo dicht bij de harde wal. Je moet dan weer onder zeil de zee op om de boel te klaren, als dat al kan. Natuurlijk kan je ook op zeil naar binnen, maar dat is niet altijd aan te bevelen in een onbekende haven. Zo’n extra tankje kan in die gevallen een uitkomst zijn. Ook als de tanks gewoon leeg zijn heb je toch nog een reservetankje. Je rent naar beneden en doet de afsluiter naar de motor open en daar ga je weer. Het vullen van de dagtank gebeurt automatisch door de retourolie van de motor. Als de dagtank vol is loopt deze gewoon, via een overstort over, terug naar de grote tanks.Het is dus een soort 10 liter verdikking in de retourleiding. Deze dieselolie is dan al door de filters geweest en kan in nood direct voor het fijnfilter weer de motor in.

Voor deze nood toepassing hoop ik deze dagtank echter nooit te hoeven gebruiken. Goed onderhoud van de tanks en het op tijd vervangen van de filters, kan deze ellende een heel eind voorkomen, maar toch slaap ik nu wel beter denk ik.

Dat op tijd vervangen van de filters is ook nog een punt. In de handleiding van de motor staat dat je dat om de 200 motoruren moet doen. Maar als je nou, zonder het te willen, ergens niet zulke schone diesel hebt getankt en je weet het niet, wat moet je dan? Filters verstopt, motor stopt en dat is altijd op een heel vervelend moment voor een zeilboot. Die motor draait namelijk alleen als het echt moet. In Brazilië heb ik een vacuümmeter gekocht en tussen de opvoerpomp en het voorfilter geplaatst. Op de vacuümmeter kun je nu zien in welke mate het voorfilter vervuild is. Je vervangt het voorfilter dan alleen als het vacuüm te hoog oploopt. Erg handig ook om boven genoemde problemen te voorkomen. Hier in Argentinië zie je voorfilters compleet met vacuümmeter in de winkel.

Goed onderhouden dieselmotoren houden er over het algemeen maar om twee redenen mee op. Het zijn of brandstof problemen, of koeling problemen. Koeling problemen ontstaan plotseling door bv. het dicht zitten van het aanzuig rooster door zeewier, kwalletjes of een stuk plastiekfolie. Deze blokkade spoelt meestal spontaan weer weg als je ophoudt met zuigen. Dit kan door; de motor uit te zetten, of snel over te schakelen op een tweede inlaat. Als de motor temperatuur ‘langzaam’ toeneemt, ligt de oorzaak meestal in een vervuilde wierpot of een kapotte impeller. Maar goed, daar ging dit stukje niet over.

De dagtank is ook nog een meet instrument. Het heeft een peilglas met schaalverdeling; 3,5 per liter. We kunnen nu het gebruik van de motor bij verschillende toerentallen en omstandigheden in kaart brengen. Het lijkt me prettig dit te weten voor de planning en dat is dan ook weer een veiligheidsaspect.

De dagtank zal echter het meest gebruikt gaan worden voor onze kachel. Als we straks ergens in Patagonië liggen zullen we ons potkacheltje van Dickinson met genoegen aan hebben. Om de diesel bij de kachel te krijgen gebruiken we nu een opvoerpompje dat bij iedere slag een hoorbare tik geeft. Die pomp gebruikt stroom en dat is nu niet meer nodig en de tik is ook weg. Dit circuit laat ik wel instant, je weet maar nooit en met die opvoerpomp kan ik de dagtank dan ook nog eens vullen. Dit is dan ook weer een back-up voor de opvoerpomp van de motor, mocht die het ooit eens begeven. Gevuld kan de dagtank overigens ook nog worden door een vulslang die permanent op de tank is aangesloten en naar buiten kan worden getrokken, naar trechter en container. Zo ontstaat er dan ook nog eens een logistieke management taak, om er voor te zorgen dat er schone gefilterde dieselolie in de tank zit, als deze als noodvoorziening moet kunnen worden ingezet. Toch voor de zekerheid maar een inslangfilter in de leiding naar de motor geplaatst.

Al met al is het toch nog een aardig complexe zaak geworden, die hele schakeling tussen: dagtank, grote tanks, motor en kachels. Weer meer techniek aan boord, maar gelukkig alles zonder koperdraad. Voor een mogelijke volgende eigenaar van dit schip, zal ik beslist een handleiding moeten schrijven over het bedrijven van al die afsluiters en kranen. Voor ons zelf misschien toch ook wel handig, mocht “Alzheimer light” ooit toeslaat.

Zij die een schakelschema en of een bouwtekening van de tank willen hebben kunnen via de website contact opnemen.

Paul Kamstra
April 2007

Reacties

schakelschema en bouwtekening

op de foto's te zien als een goed ontwerp.'k Ben geinteresseerd naar schakelschema en bouwtekening.Vroeger heb ik een boot gehad met 400 ltr.tank en dagtank.Nu heb ik een defender 32.Hier heb ik moeilijkheden met lucht en vuiligheid.Met een dagtank hoop ik dit op te lossen,ook om wat meer val in de leiding te krijgen.'k Zie 't tegemoet.
Regards jaap.

Beste Jaap

Leuk dat je navraag doet over mijn ontwerp van een dagtank.
Mijn dag tank heeft twee functies: Een noodvoorraad diesel als door wat voor oorzaak ook er geen diesel meer uit de grote tank bij de motor komt, ten tweede: diesel voor de kachel als de opvoerpomp niet meer werkt. De tank zit boven de motor en de kachel dus alles gaat op zwaartekracht.
Het bijzondere hier is dat hoewel de dagtank op verschillende manieren gevuld kan worden, tot nu toe vul ik de tank alleen maar via de retour dieselleiding van de motor. Dit heeft als voordeel dat deze diesel door alle filters is gegaan en direct gebruikt kan worden in de motor.
Toch is het aan te raden eerst je tanks en je leidingen goed schoon te maken en te houden!!!!
Het schema, bouwtekening en beschrijving zal ik je toesturen zodra ik weer aan internet hang.
Wij zitten nu in onbewoond gebied in Chili en krijgen alleen berichten via de kortegolfradio.
Stuur je e-mail adres even op, dan kan ik het direct daar naartoe doen.
Groetjes,
Paul Kamstra
Schipper op de Nije Faam
naast Mariëtta

dagtank

hoi Paul,
ik heb ook een Dickinson kachel met het bijhorende klikkende pompje en ik was op zoek naar informatie ivm dagtanks, waarbij ik struikelde over jouw installatie :). Het ziet er een ideale oplossing uit.
Zou het mogelijk zijn me het schema te mailen wanneer je weer eens in de buurt van de 'beschaving' bent? (adres is genoteerd)
alvast bedankt voor je mooie site :)

Frank

Dagtank, beste Frank

Hallo Frank,

Ik heb je bericht doorgestuurd naar Paul. Hij heeft je email adres en zodra hij inderdaad voldoende beschaving om zich heen heeft zal hij (ga ik van uit) je vraag beantwoorden.

Groet, Esther