April 2012

afbeelding van Mariëtta

April 2012za, 31/03/2012 - 11:12 -                                ©004. Paul vervangt de stuurkabels

Fremantle Sailing Club biedt drie gratis ligdagen aan. Wie maakt daar niet graag gebruik van? Naast Map en Klaas ontmoeten we ook een heleboel andere gezellige mensen en zijn in een paar dagen wegwijs in de historische havenplaats Fremantle. Paul koopt nieuwe stuurkabels en gaat hier meteen mee aan de gang. De oude stuurkabels waren echt toe aan vervanging.

za, 31/03/2012 - 12:08 -                                ©005. Hiervoor ligt de hele boot overhoop
Map en Klaas komen eten en er worden veel jeugdherinneringen opgehaald. Vanaf de Sailing Club gaan citycats (gratis bussen) naar het centrum en brengen je naar alle toeristische plekjes van Fremantle.
Het maritieme museum “Shipwreck Galleries” heeft onze ruime belangstelling. Het staat voor het merendeel in het teken van de voor de westkust van Australië vergane schepen. Hier ligt veel Nederlands/Australische erfgoed. De ‘Zeewijck’, de ‘Vergulde Draeck’, de ‘Zuytdorp’ en de ‘Batavia’ vertellen hier allemaal hun verhaal. Een video verhaalt de huiveringwekkende geschiedenis van de Batavia die op 4 juni 1629 vast loopt op een rif van de Houtman Abrolhos. Van de 332 opvarenden weten ruim 270 zich op de nabij gelegen eilanden in veiligheid te brengen. Ze houden zich in leven met regenwater, zeevogels en hun eieren, vissen, schelpdieren en met wat er nog aan vaten uit het wrak van de Batavia gehaald kon worden. De situatie van de schipbreukelingen verandert dramatisch als de gezagsvoerder Pelsaert met 35 anderen waaronder vele officieren vertrekt met de longboatwo, 23/05/2012 - 06:49 -                                ©033. Dit is een kopie van de Longboot van de Batavia, waarmee een deel van de schipbreukelingen naar Indië
op zoek naar water op het vaste land. Water vinden zij niet. Ze zeilen dan door naar Batavia om hulp te halen. Onvoorstelbaar, met zoveel mensen in zo’n kleine open bootje, op de foto zie je een replica van het origineel. Met 36 personen zijn ze dus met dit schip van de Houtman Abrolhos, 1800 mijl verder gezeild naar Batavia, het huidige Jakarta. Onder de achterblijvers op de Houtman Abrolhos bevindt zich een groep muiters, die onder leiding van Jeronimus Corneliszoon, successievelijk 120 mensen vermoorden. Met de vaten wijn en andere lekkernijen die uit het wrak van de Batavia afkomstig zijn worden macabere feesten gevierd. De muiters kleden zich in dure gewaden, pronken met juwelen en strooien zilveren munten in het rond. Vrouwen worden misbruikt. Om van een groep soldaten af te komen geeft Jeronimus Corneliszoon de soldaten de opdracht om op een ander eiland naar water te gaan zoeken, terwijl hij weet dat daar geen water is! Daar heeft Pelsaert met zijn mannen al gezocht naar water. Onder de soldaten neemt Wiebe Hayes de leiding. Na lang zoeken vinden zij toch water in een holte in een heuvel op een naburig eiland, waar zij wadend en zwemmend heen gegaan zijn. Ook bevinden er op dat eiland kangoeroes. Met het water en met het vlees van ‘de springende katten’ blijven de soldaten in een betere conditie dan de groep muiters. Wiebe bouwt met de soldaten verdedigingswerken die zelfs nu nog te zien zijn. Zoals verwacht vallen na een aantal weken de muiters de ongewapende soldaten aan, maar die zijn intussen zo goed getraind, dat ze de muiters van zich af kunnen slaan. Als Pelsaert na drie maanden terug komt met het reddingsschip de Saardam, worden de muiters overmeesterd. De meesten worden ter plekke opgehangen. Corneliszoon ook, maar niet voordat zijn beide handjes afgehakt zijn. Javaanse duikers hebben destijds op het rif nog vele kisten met zilveren munten en andere waardevolle goederen uit het wrak opgedoken. Dat ging allemaal met het reddingsschip de Saardam mee naar Batavia.
In 1963, is het wrak van de Batavia gelokaliseerd. Er is toen veel opgedoken. In het Shipwreck museum is onlangs met de originele balken een deel van de achtersteven van het schip weer opgebouwd. za, 07/04/2012 - 09:02 -                                ©032. Het VOCschip de Batavia liep op een rif bij de Houtman Abrolhos
In vitrines liggen vondsten uit het wrak. Het skelet van een der slachtoffers van de muiterij ligt in een glazen kist. Een diepe kerf achterop de schedel laat zien hoe wreed de muiters tekeer zijn gegaan. Voor ons is de geschiedenis van het retourschip de Batavia gewekt. Hier willen wij meer over te weten komen. Een bezoek van de Houtman Abrolhos wordt opgenomen in onze reisplannen. In Nederland wil ik de replica van het VOC retourschip ‘de Batavia’ gaan bezoeken.
In Fremantle is een replica gebouwd van het VOC-schip ‘Duyfken’. Dat is hier niet momenteel. In 2002 voer de Duyfken, een twintig meter lang schip, van Fremantle naar Nederland en terug. Misschien komen we het hier of daar nog eens tegen.
Map en Klaas nemen ons mee met de auto om wat van de omgeving van Perth te zien. Na een dagje sightseejen komen we uit bij Two Rocks. Er is hier een goede haven, ook is er een zeer grote travellift om de boot uit het water te halen, bovendien is deze lokatie beter betaalbaar dan in de omgeving van Perth. Het ijzer wordt meteen gesmeed. Nije Faam kan hier op de kant. Als we terug aan boord zijn, surf ik op het internet en ga op zoek naar tickets naar Nederland. Ik vind een goede vlucht en boek meteen. Nu nog naar Two Rocks zeilen.
In de avond pikken we een vrije mooring van de Fremantle Yacht Club op, om hier een paar uurtjes te wachten. Om twee uur ’s nachts vertrekken we naar Two Rocks Marina. Even uit de kust ligt het eiland Rottnest Island. Rottnest werd in 1658 in kaart gebracht door Samuel Volkertsen, schipper van de Waeckende Boey. Abraham Leeman ging er aan land en nam een kijkje. Willem de Vlamingh gaf het eiland later zijn naam, Rottenest Eylandt omdat het er zou wemelen van de ratten, niet wetende dat dit quokka’s, mini kangoeroetjes, waren. De monumenten ter ere van Willem de Vlamingh en Leeman op Rottnest gaan aan ons voorbij. Evenals Rottnests mooie koraalriffen en kristalheldere water, een juweeltje. Het wordt allemaal overgeslagen in het verlangen zo snel mogelijk naar Nederland te gaan. Jammer is dat wel. Maar om 9 uur in de ochtend ligt Nije Faam in Two Rocks Marina, waar ze een paar uur laterwo, 04/04/2012 - 08:03 -                                ©003. Een paar dagen later gaat de boot uit het water
op de wal staat. Met dit laatste zeiltochtje staat ons log op 33.734 mijl. In het 7e jaar, van de reis van ons leven, zeilden we 7.832 mijl, het meest van alle jaren.
Rest ons nog twee dagen klussen in Two Rocks, voordat de reis naar Nederland aangevangen wordt. Dan nemen Paul en ik de bus en trein naar Perth. In Perth logeren we nog twee dagen in het huis van Map en Klaas die momenteel op vakantie zijn. Arjen en Marieke, die ons bezochten in Sydney met NYE en nu in Perth zijn, komen een avondje klaverjassen.
Morgen vliegen Paul en ik naar Nederland. Over een paar weken zijn we er weer.
Wordt vervolgd……

Mariëtta, 30 april 2012

Leve de Koningin!!!!!!

Niet vergeten: 11e gebod: gij zult genieten.
Volgende keer meer!