Australië om de Zuid

Australië om de Zuidvr, 30/12/2011 - 04:51 -                                ©30. We vinden een ankerplek vlakbij het Opera House

Als je de wereld wilt omzeilen, kom je vroeg of laat bij Australië. De meeste cruisers komen van Fiji, Vanuatu of New Caladonia rond November in Bundaberg of Brisbane aan in Australië.
De inklaringsformaliteiten zijn eenvoudig. Je hebt al een inreisvisum voor b.v. een jaar gescoord op een van de voorgaande eilanden bij een Australische Ambassade. Je hebt al gemeld dat je er aan komt en je hebt niet veel voedsel meer aan boord. Ze zijn als de dood voor fruitvliegjes, mond-en-klauwzeer, alles wat kan kiemen, drugs en illegale buitenlanders. Onderweg naar Down Under hoor je de wildste verhalen, maar het valt erg mee als je het spel keurig mee speelt. Wij hadden geen centje pijn met de Officials, ze pakten zelfs onze lijnen aan toen we midden in de nacht afmeerden aan het Quarantainedock in de Rivergate Marina te Brisbane.

Midden in het centrum van Brisbane is nog een “Marina” in de rivier, tegenover de botanische tuin, waar je met kop en kont kunt afmeren tussen palen, voor tien dollar/dag. Je kunt niet bespreken, wie het eerst komt, die het eerst maalt. Voor ons een prachtige plek. Met de bijboot naar de kant voor douche, toilet en wasmachine. Je kunt overigens ook gewoon gratis in de rivier ankeren, even verder stroomopwaarts.
Nu eerst even bijkomen in een eerste wereldland met alle geneugten van dien.

Het Orkaan seizoen staat voor de deur. Wat te doen in de komende zes maanden, alvorens via de Torres Straat naar Darwin te gaan en verder de Indische Oceaan in? Een Camper kopen, om een stukje van dit immense land te gaan ontdekken? Naar Nederland gaan om de familie te knuffelen? Of beide? Dit laatste doen de meeste cruisers en daar is ook veel voor te zeggen, want Australië is een buiten gewoon mooi land, met een bijzondere flora en fauna.

De route naar “huis” via de Rode Zee en het Suezkanaal, is vandaag de dag op heden een hachelijke onderneming geworden met al dat Somalische gespuis. Je wordt hierdoor gedwongen of via Zuid Afrika terug te gaan, of je scheepje met een vrachtschip duur verplaatsen naar veiliger wateren.

In Fiji ontmoeten wij sy “Blue Jay” uit Fremantle Australië. Schipper Richard maakte ons er op attent dat je ook goed onderdoor kunt, als je maar tussen begin februari en half maart de Bight over bent. Verder heb je op alle trajecten vaak de wind en altijd de stroom mee. Bovendien kun je direct verder, want je hoeft geen rekening te houden met een orkaan seizoen.
Omdat wij sowieso van plan waren onder Kaap de Goede Hoop door te gaan, was ons besluit snel genomen.
De voor bereidingen kunnen nu hier in Brisbane beginnen. Pilots aanschaffen, pleisterplaatsen bestuderen, waar is het mooi om langer te blijven, broer Pieter uitnodigen om een stukje mee te genieten van ons bijzondere leven, waar kunnen we zoon Sander met familie op wereldreis hier ontmoeten. Als we op tijd in Perth zijn kunnen we zelfs nog een tijdje naar Nederland om de familie te knuffelen. Allemaal zaken die ons even van de zeestraat houden.

Als je om de zuid gaat, betekent dit dat je Indonesië overslaat. Of toch niet helemaal! Van uit Brisbane zijn er directe vluchten naar Denpasar/Bali. Zoon Sander met familie heeft daar “toevallig” ook een stop-over op hun wereldreis. Die gaan we dus bezoeken op Bali. Drie weken genieten van deze bijzondere cultuur en de familie, met zelfs nog een uitstapje naar Jogjakarta/Java met al zijn bezienswaardigheden. Dus toch nog wat gezien van Indonesië, zonder de in- en uitklaar corruptie mee te hoeven maken.

Broer Pieter zal in Sydney aan boord komen, en maar zien waar we hem 5 weken later zullen droppen.
Van deze reis “om de zuid” zal Mariëtta (en Piet) uitvoerig verslag doen op haar deel van onze website www.nije-faam.nl. Ik zal me nu verder beperken tot de route aspecten, ten faveure van hen die in onze nog ongebruikelijk voetsporen willen volgen.

Het traject van Brisbane tot Carnarvon 3823 nm, kun je grofweg in 6 stukken op delen: De Oost kust, Tasmanië, Victoria en Adelaide aria, de Bight, Zuid West Australië, de West kust. Wat het weer betreft kan van alle stukken gezegd worden, dat het veranderlijk is en dat weer-windows zorgvuldig gekozen moeten worden, zoals gebruikelijk. Een trein van depressies komt onder Australië door, met alle gevolgen vandien.
De www.bom.gov.au geeft uitstekende weersvoorspellingen, als je tenminste via het Telstra 3G-net verbonden kunt zijn met internet. Tot ver uit de kust heb je dan nog dekking. Wij schaften een “doosje” aan, waarop via Wifi 5 laptops aangesloten kunnen worden. Met volle batterij kun je het in het want hijsen en er uren plezier van hebben.

In de Bass Strait hadden we goede wind en zijn niet gestopt op Deal Island/East Cove, wat ons was geadviseerd als goede tussen stop. Het golfpatroon was wat warrig. Een keer zelfs een golfje in de kuip.
Van Port Lincoln zijn we op weg gegaan naar Ceduna. Het leek echter goed weer te blijven en hebben de koers verlegd naar Cape Arid. Hadden we achteraf beter niet kunnen doen. In de Bight elf uur bijgelegen om een stormpje over te laten waaien.
In Albany lang gewacht op een goed weer-window om Kaap Leeuwin te ronden. Niet alleen gunstige wind maar ook de golf hoogte is hier van belang voor een comfortabele vaart.

Sailmail werkt niet goed in zuid en west Australië. De stations zijn te ver weg. In de Indische Oceaan zal dat hopelijk beter worden. Geen Grib-files en mail dus via de SSB-radio. Geen probleem echter, want direct internet is wel zo aangenaam en bovendien heb je dan ook nog nu.nl.

Wat is er anders bij het varen om de zuid of om de noord, als je onderweg bent naar Zuid Afrika via Cocos (Keeling). Ik weet het niet, want ik heb om de noord gemist. Wat ik wel weet is, dat het om de zuid ca. 1000 nm langer is naar de Cocos Islands (totaal 5000 nm), maar je hoeft niet een half jaar te wachten. Je kunt direct door en genieten van de prachtige baaien aan de zuidoost kust, zoals Broken Bay e.d., om toch op tijd voor het vuurwerk op oudejaarsavond in Sydney te zijn. Kortom je gaat Australië op een andere manier bekijken, meer de kuststrook. Die kuststrook tot Carnarvon is bijna twee keer zo lang als het stuk naar Darwin.
Wij hebben een aantal uitstapjes gemaakt met (huur)auto's/trein het binnenland in. Bribane en omgeving, Gunnadah NSW, Sydney/Blue Mountains, Tasmania, Portland v.v. Melbourne Vic., Fremantle tot Kalbarri.
De kosten van de hele trip zijn ons in verhouding erg mee gevallen. We hebben natuurlijk niet een halfjaar op de kant hoeven staan. Vrijwel nergens hebben we haven gelden hoeven te betalen, zie later overzicht. Australië is op zich wel een duur land en het werd door de euro-crisis alleen maar duurder
.
Moorings zijn hier een fenomeen. Ze liggen op heel veel plekken. Ze zijn natuurlijk altijd van iemand. Meestal van het ministerie van transport. Je pikt er gewoon een op en blijft er aan liggen tot er iemand komt, die zegt dat je moet betalen of vertrekken (nooit gebeurd!), zo werkt dat hier.
In Perth en omgeving is het moeilijk om een goedkope parkeerplek voor de boot te vinden. In de Fremantle Sailing Club krijg je 3 dagen vrij. Wij zijn daarna uitgeweken naar Two Rocks, zo'n 40 nm boven Perth, waar we de boot op de kant gezet hebben, om even naar Nederland te vliegen, boot klussen te doen en om het achterland te verkennen. Two Rocks is niks als je geen auto hebt, wij konden er gelukkig een lenen van familie in Perth.

We zijn op de hele trip om de Zuid vrijwel geen cruiser tegen gekomen. Deze route is kennelijk nog niet populair. Alleen Nine of Cups met Marcy and David Lynn in Port Eden, Sy “Giebateau” met Paul en Caroline in Port Eden en op de Tamar River/Tasmania en Sy Peregrine met schipper Leiv Ponchet uit de Falklands in Esperance, op tegenkoers naar Tasmania. De gezelligheid met ander cruisers is er op deze route (nog) niet. Je bent erg op jezelf aangewezen en daar moet je tegen kunnen. Je moet ook al je puzzels zelf oplossen. Hulp is er niet.
Wel is hier ook de VMR (Voluntier Marine Rescue) een vrijwilligers organisatie die bootjes langs de kust volgt, en je gaan zoeken als je je niet op tijd meldt. Wij hebben ons eenmaal aangemeld. Toen we, om wat meer stroom op te pakken, wat ver uit de kust waren en er geen GSM en VHF bereik meer was, maakte de VMR zich behoorlijk zorgen. Ze waren erg opgelucht toen wij hen via de SSB informeerden over onze positie. Daarna hebben we ons nooit meer aangemeld. Als je in de problemen komt komen ze je even goed van boord halen of een sleepje aanbieden.

Wel heel veel gezellige contacten op de wal gehad. Locale mensen die het bijzonder vinden wat we doen en je de hele omgeving willen laten zien. Erg erg vriendelijke open en behulpzame mensen.

Wat er in overvloed is, is een wonderschone natuur. Heel wat gidsen over Vogels, Reptielen, Vissen en Zoogdieren zijn aangeschaft om er nog beter kennis van te kunnen nemen.
Zwemmen is niet aantrekkelijk hier, niet vanwege de krokodillen of de Box Jellyfish (klein dodelijk kwalletje), want die zijn hier in het zuiden niet, ook niet vanwege de haaien, maar om het koude water. Je moet echt je wetsuit aan.

Goed, er kan soms wat veel wind staan, maar ach dan wacht je wat langer. Als je tijd en geduld hebt, heb je altijd goed zeilweer.

Lijst van plaatsen die we met de Nije Faam hebben aan gedaan
Soort: S=steiger M=mooring A=anker P=tussen palen H=op de wal. Het getal achter de code zijn de kosten per nacht in AUS Dollar.

Datum Plaats Positie Soort Opmerkingen
2-nov Brisbane 27°26,710'S-153°06,288'E S 0 Quarantaine dock Rivergate Marina. Inklaren 12h pm
3-nov Brisbane 27°28,429'S-153°01,927'E P 10 Botanic Gardens Was,douche
15-dec Peel Island 27°30,385'S-153°20,142'E A 0 Zand, goed
16-dec Kangaroo Island 27°45,075'S-153°21,156'E M 0  
17-dec Gold Coast 27°54'003'S-153°25,235'E A 0 Zand, goed
20-dec Port Maquarie 31°25,787'S-152°54,333'E S 0 Alle voorzieningen bij de hand
24-dec Broken Bay 33°39,481'S-151°09,809'E M 0 Bobin Head Mooi wandelen
28-dec Pittwater 33°34,900'S-151°19,335'E M 0 Start naar Sydney
29-dec Sydney 33°51,483'S-151°13,078'E A 0 Farm Cove
1-jan Sydney 33°52,206'S-151°11,013'E A 0 Roselle Bay
8-jan Port Hacking 34°04,875'S-151°09,809'E M 0 Jinbon Beach
11-jan Jervis Bay 35°07,985'S-150°44,627'E A/M 0 Nacht aanloop, simpel!
12-jan Jervis Bay 35°04,045'S-150°40,760'E A 0 Inkopen gedaan, zand goed
13-jan Jervis Bay 35°08,151'S-150°44,003'E M 0 Mooi wandelen
16-jan Port Eden 37°04,353'S-149°54,302'E M 0 Water,diesel,gas,douche
22-jan George Town Tas. 41°06,587'S-146°49,317'E S 0 Ex watertaxi
24-jan Launceston 41°26,382'S-147°07,695'E M 0 Vragen bij de werf
29-jan Beauty Point 41°09,500'S-146°49,441'E S 0 Ex watertaxi
3-feb Portland 38°20,701'S-141°36,641'E M 0 Gemeente mooring?
19-feb Kangaroo Island 35°47,538'S-137°48,042'E M 0  
21-feb Port Lincoln 34°43,130'S-135°51,818'E M 0 Jacht Club Douche
  Ceduna     Hadden we aan moeten lopen
3-mrt Cape Arid 34°00,413'S-123°09,753'E A 0  
5-mrt Eperence 33°51,797'S-121°53,818'E M 5 Club mooring Douche
10-mrt Bremer Bay 34°25,540'S-119°23,881'E M 0 Haventje met enkele vrije moorings
12-mrt Albany 34°59,680'S-117°57,369'E M 0 Oyster Harbour 3 moorings
25-mrt Meelup Beach 33°34,336'S-115°05,421'E A 0 Zand goed
27-mrt Mangels Bay 32°16,498'S-115°43,567'E S 0 Parkeerplek gezocht neg.
28-mrt Fremantle 32°04,172'S-115°44,910'E S 35 Sailing Club 3 dagen vrij
3-apr Fremantle 32°03,916'S-115°44,657'E M 0 Ingang Sailing Club
4-apr Two Rocks 31°29,740'S-115°34,906'E H 26 Op de wal
8-jun Two Rocks In het water S 18 In de marina
23-jun Houtman Abrolhos 28°44,571'S-113°48,884'E M 0 Morey island Easter Group
27-jun Houtman Abrolhos 28°28,150'S-113°47,284'E M 0 Beacon isl. Batavia kerkhof
28-jun Houtman Abrolhos 28°25,866'S-113°44,344'E M 0 Turtle Bay
1-jul Dirk Hartog Isl. 26°09,457'S-113°12,562'E A 0 Cape Ransonnet zand goed
2-jul Denham 25°55,972'S-113°21,564'E M 0  
3-jul Monkey Mia 25°47,478'S-113°43,223'E M 0 Prachtige stop Net vakantie
6-jul Shark Bay 25°07,106'S-113°34,886'E A 0 Stop i.v.m. getijstroom
7-jul Carnarvon 24°53,919'S-113°39,134'E P 17 Visserij haven

Deze lijst is met zorg samen gesteld, echter, er kan een foutje in geslopen zijn. U mag er dus niet op blind varen.

Gebruikte Pilots en kaarten

Queensland: Beacon to Beacon 8th edition ISBN 0-646-46178-8

New South Wales: Cruising the New South Wales Coast 6th edition ISBN 978-0-9581768-2-8

Victoria: Er is thans 2012 geen Pilot !!!!!!!!!!!!!
Wel is er South Australian Waters An Atlas & Guide Niet erg nuttig

Tasmanie: Cruising Tasmanie van: J.Brettingham- Moore Geen ISBN nr.

West Australie: Western Australian Cruising Fremantle Sailing Club 3th edition, ISBN 978-0-9579084-1-3

Kaarten: OpenCPN-CM93/2009 Zeer correct.

Nawoord

Deze route van de Pacific naar de Indische Oceaan is een heel goed alternatief, om ook Australië te leren kennen. Wij hebben in ieder geval een geweldige tocht gehad. Je moet wel uit het hout gesneden zijn om van de “beaten track” af te durven wijken, want je bent echt op je zelf aangewezen en moet al je puzzels zelf oplossen. Ook met het veranderlijke weer, met soms wat meer wind, moet je om kunnen gaan.
Dan is het alleen maar genieten.

Paul Kamstra
Schipper op de Nije Faam naast Mariëtta
Juli 2012