Nieuw Zeelandse WetensAardigheden

­Nieuw Zeelandse Wetens Aardigheden
 
zo, 27/03/2011 - 13:49 - 001. We hebben een camper gekocht ©001. We hebben een camper gekocht

Nieuw Zeeland een bestemming die door een aantal wereld om zeilers met beperkte tijd en/of beurs wordt overgeslagen. Het stuk van Tonga naar NZ is niet altijd het leukste traject. De kans om een stormpje mee te pikken is redelijk groot. Bovendien kost het je een jaar extra en het is geen goedkoop land. Je moet er dus echt naartoe willen maar dan krijg je ook wat.
Nieuw Zeeland is echt een heel mooi land. Goed georganiseerd, goede wegen, dun bevolkt en met een overweldigende natuur in een lekker klimaat.
Om hier het orkaan seizoen uit te zitten was voor ons dus echt geen straf. De periode van November tot Mei hebben wij in drie moten gehakt: Bezoek Nederland, rondreis Nieuw Zeeland en werken aan de boot. Over het eerste en het laatste valt weinig bijzonders te melden, zij het dat ieder thuisfront en iedere boot eigen zijn en een eigen benadering verlangen.
Dit relaas is geen reisverslag maar gaat over wetens aardigheden van het reizen in en door Nieuw Zeeland met een Campervan. di, 01/03/2011 - 02:11 - 131. Beter hier niet kamperen ©131. Beter hier niet kamperen

Als inmiddels echte Nomaden willen wij een trektocht maken met een Campervan of Motorhome, met de bedoeling niet op campings maar veel wild te overnachten. Dit wild overnachten wordt door de overheid ontmoedigd vanwege de overlast van vervuiling op deze plekken. Ze heeft daartoe zelfs een keurmerk in het leven geroepen voor campervans en caravans van: “Self Containment”. Je krijgt dan een keuringsbewijs met sticker op de voorruit als bewijs dat je over grijswater en toilet opvang tanken beschikt. Met zo’n sticker mag je op veel meer plaatsen de nacht doorbrengen dan zonder. Het heet dan niet meer kamperen maar “overnight parking”.
Wij op zoek naar zo’n self contained ding met ook nog een gescheiden zit- en slaaphoek, keuken, koelkast en toilet, en geschikt om zonder schroom en naar believen onverharde binnenweggetjes te nemen.
In Whangarei vinden we bij makelaar Ken, een geschikte bejaarde Mitsubishi Canter (1994) met alles er op en er aan. Boven onze wensen ook nog een zonnepaneel, magnetron, douche, kachel, zonnescherm, toe maar, voor NZ$ 23.500 (€ 13.500,-) Verzekering all risk NZ$ 327,- voor een jaar. Na drie dagen loven en bieden zijn wij de trotse eigenaren van een campervan. Er moet nog wel het nodige klein onderhoud aan worden uitgevoerd, maar allee. Schroefje hier, lasje daar en een dag of twee verder naast de boot, inmiddels op het droge in Opua, en we kunnen op pad.
Als je zo’n ding koopt moet je je realiseren dat er vaak niks aan huisraad in zit. Geen kopje, geen mes, geen pan, geen beddengoed, niks. Al het nodige moet dus vanuit de boot naar de campervan.
Als we denken klaar te zijn, gaan we eerst naar het noorden om een en ander uit te proberen en te bezien of er niks vergeten is en of alles goed werkt. Op de terugweg naar het zuiden kunnen we dan langs Opua gaan om eventueel nog wat aan te passen. zo, 20/02/2011 - 08:00 - 088. Ons karretje op de zandweg ©088. Ons karretje op de zandweg

Het is wel even wennen dat links rijden in zo’n kleine vrachtwagen, maar alles went. Nu, na 10.000 km NZ, moet ik in Nederland waarschijnlijk ook weer wennen.
Een van de dingen die je moet weten is: dat je als ‘langzaam’ verkeer af en toe, waar dat kan, aan de kant moet, om sneller verkeer voorrang te verlenen. Je bent dat verplicht op straffe van een bekeuring. Gelukkig zijn er regelmatig “passing lanes” waar de opduwers voorbij kunnen.
Ons karretje rijdt op diesel en dan moet je wegenbelasting betalen. Bij benzinemotoren zit dat in de prijs van de benzine, bij diesel niet. Dit waarschijnlijk om alle landbouwvoertuigen, die daarvan vrijgesteld zijn, aan het zelfde tankstation te kunnen bedienen. Op een van de wielen zit een speciale kilometer teller. Dus van buitenaf zichtbaar om de km stand te kunnen vergelijken met de stikker op de voorruit met daarop de vooruit betaalde wegenbelasting kilometers. Bij VTNZ stations kun je dieselkilometers bij kopen à NZ$ 0,05/km. Bv 5000 km voor NZD 250,-.  Deze VTNZ stations zijn in iedere redelijke plaats te vinden. Ze doen ook de halfjaarlijkse APK keuring. Heet hier WOF of in ons geval bij vrachtwagens COF. Op de voorruit kun je zien tot wanneer een wagen is goedgekeurd en tot welke kilometerstand dieselbelasting is betaald. Over keuringen gesproken; je moet hier, als je je met bv. een campervan op een camping aan het publieke 220V net wilt aansluiten, beschikken over een “Warrant of Electrical Fitness” kost ca NZ$100,- en moet iedere 4 jaar worden uitgevoerd. Geldt ook voor je boot in de marina. Wij hebben in deze geen kosten gemaakt onder het motto: dom kieken en glimlachen in geval van controle.
Je wordt hier in NZ wel wat erg gepamperd, niks voor zeenomaden zoals wij, die voortdurend onder eigen verantwoording ons leven op het spel zetten, niet gehinderd door enig voorschrift.
Het op je naam krijgen van een voertuig is geen enkel probleem, zolang je maar een adres hebt om de papierwinkel naartoe te sturen. Eigendomspapieren, bekeuringen e.d. In ons geval het post restante adres van de marina.
Aan de binnenkant van de voorruit vind je ook nog een stikker met een km-stand wanneer de wagen weer een onderhoudsbeurt nodig heeft. Nuttig te weten als je zo’n ding koopt.
Zoals reeds vermeld hebben wij 10.000 km door NZ gecrost. De wegen worden hier uitstekend onderhouden. Altijd zijn ze wel ergens aan het herstellen en asfalteren. Dit zijn de plekken om een steen tegen je voorruit te krijgen, zo ook wij. Verzekering dekt wel de schade, maar denk eens aan al die stikkers die omgezet moeten worden!
Er zijn weinig rechte stukken weg, waar het gas er echt even op kan. De wegen zijn erg bochtig. Een gemiddelde van 8 bochten per km tekent aardig het wegennet van NZ. Kijk echter niet op van 16 bochten per km. do, 17/02/2011 - 02:54 - 078. In elke bocht staat een bord met de adviessnelheid ©078. In elke bocht staat een bord met de adviessnelheid
wo, 02/03/2011 - 00:36 - 079. Elke kilometer 8 tot 16 bochten ©079. Elke kilometer 8 tot 16 bochten

De bochten worden overigens wel goed aan gegeven, met zelfs een adviessnelheid erbij. Onze ervaring is dat deze bochtsnelheden erg realistisch zijn voor onze campervan. Het gaat hier dan ook nog altijd op en neer, onze motorrem is daarbij een uitkomst, de wielremmen worden maar zelden gebruikt en lopen zeker niet heet. Van de garagehouder, waar onze Van een grote beurt kreeg, hoorden we dat, vooral wagens met automatische versnellingsbakken, het hier zwaar te verduren hebben. Door al deze omstandigheden was ons dag gemiddelde 150 km, maar dan heb je ook tijd voor elke bezienswaardigheid.
NZ is een echt Campervan land. Overal zijn campings en overnight parkeergelegenheid met allerlei voorzieningen. Een goede gids in deze is de “Motorhome & Camping Atlas” van HEMA-maps, verkrijgbaar in iedere redelijke boekwinkel. Verder zijn bij iedere i-Site gratis boekjes te vinden over “Holiday Parks & Campgrounds”, Conservation Campsites Noord en Zuid eiland en nog veel meer toeristische informatie.
Conservation Campgrounds zijn eenvoudige kampeerterreinen van zeg maar de NZ’se natuurmonumenten/staatsbosbeheer, heet hier “Department of Conservation”. De terreinen worden als DOC-sites aangeduid. Ze zijn vaak mooi gelegen in prachtige natuur gebieden. Het toilet aldaar is meestal van het “long drop” type. Een gat in de grond en een toiletpothok erop zonder doorspoel voorziening. Over plee’s gesproken, openbare toiletten vind je overal, erg schoon en met papier. De mooiste staat in Kawakawa, het is een onvervalste Hundertwasser. Zeg maar een Gaudi maar dan anders. Waarschijnlijk de meest gefotografeerde plee ter wereld. Bussen vol Japanners en ander volk staan hier te klikken en te klakken, te pissen en te kakken.
Die vuil tanks in onze campervan moeten natuurlijk ook regelmatig geleegd worden. Daar zijn in NZ vele speciale voorzieningen voor. Ieder zichzelf respecterend dorp heeft wel een Dump-site. do, 10/02/2011 - 05:17 - 057. En onze plee geleegd ©057. En onze plee geleegd
do, 10/02/2011 - 05:17 - 058. Er zijn 100den dumplokaties ©058. Er zijn 100den dumplokaties

Langs de weg zie je een blauw bord met daarop een campervan met een pijl eronder die in een bak wijst, het logo voor een Dump-site. Hier kan je netjes je tanks legen en schoon spoelen en vaak ook water innemen. Dit is ook de plek waar de vrijkampeerders elkaar ontmoeten en de mooie plekjes doorgeven.
Welke route men ook neemt, als je naar het zuider eiland wilt kom je door Wellington. De hoofdstad met veel bezienswaardigheden en een leuk havenfront, met o.a. het beroemde Te Papa museum. Een geweldig museum. Hier kom je er echt pas achter wat Nieuw zeeland nu echt is. Wij zijn er op de heen- en de terugreis elk een volle dag geweest en nog hebben we niet alles gezien.
Het indrukwekkendste traject wat we gereden hebben is van Hanmer Springs naar Dashwood op het zuider eiland. za, 05/03/2011 - 00:28 - 044. Queenstown op het zuider eiland ©044. Queenstown op het zuider eiland
Tweehonderd kilometer onverharde weg door een adembenemend landschap van bergen valleien en rivieren. Dwars door het Molesworthpark. Een goede tweede plek kreeg de Whanganui River Road op het noorder eiland. Dit zonder andere routes te kort te doen, zoals: Route 38, Arthurs Pass, Ninety Mile Beach, Forgotten World Highway 43ma, 21/03/2011 - 08:07 - 138. Deze tunnel in de Forgotten Highway was net hoog en breed genoeg ©138. Deze tunnel in de Forgotten Highway was net hoog en breed genoeg
, Milford Sound route en vele andere. Mooiste steden waren voor ons Wellington, Duneden, Nelson en Invercargill.
Het weer was ons doorgaans goed gezind. Je kunt dat overigens wat managen, door op www.metservice.com te kijken en de verwachting 7 dagen voor uit te bekijken en de planning daarop aanpassen. Als er een dagje regen aankomt doe je gewoon wat meer binnen met de kachel aan. Zo zouden we over de Arthurs Pass van Greymouth naar Christchurch/ Lyttleton gaan om vrienden te bezoeken. De regenvoorspelling deed ons een dag uitstel nemen. Met dat weer zie je op de Arthurs Pass toch niks en dat zou jammer zijn. Gelukkig maar, want dit was net op de dag van de aardbeving, zo zie je maar waar het goed voor is. Van die aardbeving hoorden we pas, toen we de volgende dag de Arthurs Pass al over waren. Wat een rotzooi en wo, 23/02/2011 - 06:55 - 071. Is niet gemakkelijk om in Lyttleton (Christchurch) te komen één dag na de aardbeving ©071. Is niet gemakkelijk om in Lyttleton (Christchurch) te komen één dag na de aardbeving
ellende geeft zo’n aardbeving! Met onze vrienden was gelukkig alles goed.
Het hoort er allemaal bij, bij het leven op een scheur, waar twee continentale platen op elkaar botsen en langs elkaar wrijven. Dit heeft het landschap gemaakt zoals het is, adembenemend, soms wat letterlijk.
 
Nog wat aardigheden:
Een retour ticket Auckland – Amsterdam kost ca. Euro 1500,-
Openbaar vervoer is hier minimaal. Er gaat bv. 2 maal daags een bus van/naar Auckland --Kerikeri, via Wangarei en Opua  NZD 52,-/pp
In de Marina Opua kun je direct een auto huren of kopen.
Een gewoon Nederland rijbewijs is hier voldoende.
Op scheepsbenodigdheden hoef je als “schip in transit” geen BTW 15% (hier GST) te betalen.
De Nije Faam op de wal kost ca. NZ$ 23,-/dag
Diesel kost hier € 0,90,-/ltr
Visa-card hier overal bruikbaar. Wij hebben er een direct bij VISA-Diemen met positief saldo op rente, scheelt transactie kosten.
Internet via Wifi op campings ca NZ$ 5,-/uur, of via vodafoon dongel NZ$ 30,-/maand. Vodafoon dekking is alleen in bewoonde gebieden, dus vaak niet. Bibliotheken bieden gratis internet aan.
Wasmachines zijn er op de meeste campings. Ze doen een wasbeurt met koud water, in een halfuur. Schoon wordt het bij ons alleen in een handwas. vr, 04/02/2011 - 07:00 - 056. Ook de was moet worden gedaan ©056. Ook de was moet worden gedaan

Iedere camping heeft ook cabins waar je kan slapen. Er is ook altijd een keuken. Dit is een goed budget alternatief voor een campervan.
Campings kosten voor een Campervan gem. NZ$ 30,-,  DOC-sites gem. NZ$ 15,-
Marktplaats.nl heet hier www.trademe.co.nz   
Supermarktketens heten hier: New World, Pack‘n Save, Take4Square, Countdown.  
De eerste Maori’s kwamen hier rond 1250 AC, de Europeanen kwamen hier in enige getale pas rond 1850AC. Er verwijzen heel wat bordjes naar “Historic Site’s”. Het oudste is max. 100 jaar. Hoef je vaak echt niet voor om te rijden.
Adres van onze Makelaar: City Moterhomes & Caravans, South End Avenue 8, Wangarei, www.citymotorhomes.co.nz
Campervan van onze afmetingen huren kost min € 100,-/dag. Kan ook duurder en kleiner en goedkoper.
Levensmiddelen gewoon Europese prijzen, hoewel, vlees, fruit en autorijden hier echt goed koper is.
 
Nu onze Campervan maar weer van de hand zien te doen. For Sale erop, op Trademe, of gewoon weer terug naar de makelaar. Die neemt 10% en dan zie je wel hoeveel er op je rekening wordt gestort. Het openen van een Kiwibankrekening is handig en eenvoudig, je kunt hier overal mee internetbankieren.
 
Overpeinzing
Wat als Abel Tasman wel aan land was gegaan en het geclaimd had voor de Nederlanden? Zou dan …………………………………….?
 
Een groet tot besluit vanuit NZ aan alle trouwe lezers, van een inmiddels weer hard werkende bootarbeider,
Paul Kamstra, schipper op de Nije Faam naast ……….. Mariëtta.  
za, 14/05/2011 - 04:59 - 143. Aan alles komt een eind ©143. Aan alles komt een eind

Nawoord: Via Trademe is het Mariëtta gelukt ons karretje voor 26.750 NZ$ van de hand te doen aan mensen die de Worldcup Rugby 2011 in september willen volgen in de verschillende steden waar die gehouden worden. Het zat ons weer eens mee.

Locatie: